Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsem skutečným přítelem Ruska

Již z podstaty věci se považuji za přítele Ruska, alespoň té jeho racionálnější části, které je nyní v téhle zemi k čertu pomálu. Má žena je Ruska a náš syn má české i ruské občanství. Polovina naší rodiny jsou tedy Rusové, žijí v Rusku a do Čech nás jezdí navštěvovat. Máme mnoho ruských přátel, se kterými se stýkáme a máme ještě více těch českých, kteří se stýkají s námi. Já jsem Čech jak poleno a kdyby mi před pár lety někdo řekl, že budu mít syna Rusáka, tak bych se mu hlasitě vysmál. Tolik k úvodu.

Ještě před pár lety s Ruskem lidi moc problémů neměli. Někomu možná vadilo utahování šroubů Putinova režimu a postupný ústup i od těch zbytků demokracie, které tam přetrvávaly. Zbraněmi se neharašilo, obchod fungoval, takže občasné výkřiky nevládních organizací nikdo nebral moc vážně. Už tehdy mi moje budoucí žena říkala, že Putin Rusko přivede ke zkáze a Evropu si vezme s sebou. Jeho momenty z Gruzie, Abcházie, Osetie a Moldavska nám přišly natolik vzdálené, že u málokoho se rozsvítil pomyslný varovný majáček. Až anšlus Krymu a východu Ukrajiny většinu z nás přesvědčil o tom, co moje žena říkala už před několika roky. Současné Rusko je na stejné cestě, jako bylo Německo mezi léty 1933 až 1939. Možná, že blíže roku 1939, než jsme si ochotni připustit. Nebudu tu nyní rozebírat, proč tomu tak je, člověk jen trošku zběhlý v dějinách Evropy dvacátého století si tu jednoduchou rovnici spočítá sám. Spíše chci poukázat na některé skupinky těch, kteří si říkají přátelé Ruska a jsou nyní hlasitě slyšet zejména kvůli probíhajícímu přesunu amerického konvoje. Za své vůdce považují kupříkladu bývalého senátora Vyvadila, současného senátora Velebu a hlavně Miloše Zemana, který je sice ochotný konvoj tolerovat, místo aby jej jako většina soudných lidí vítal.

Tito lidé se velmi pochvalně vyjadřují k současnému vůdci Ruska a k jeho zahraniční politice, která je násilná, expansionalistická a v propagandě zcela na úrovni nacistického Německa. Tvrdí o sobě, že jsou to oni, kdo rozumí Rusku a chápou jeho potřeby a že naopak my ostatní jsme všechno špatně pochopili a zaslepeni hledáme podporu v demokratických spojenectvích jako je NATO či EU, zatímco na východě nás čeká otevřená náruč slovanského medvěda. Většinou argumentují propagandistickými reportážemi, které ve dne v noci běží po hlavních ruských kanálech a snaží se nám ukázat Rusko jako bohatou a skvělou zemi. Na jakýkoliv argument reagují víceméně slovní agresivitou a spojeními ve smyslu Amerika je vrah, Ukrajina jsou fašisti. Smysl toho všeho vidí oni sami snad jen v tom, že milionkrát opakovaná lež se stane pravdou. Nestane.

V současném Rusku již nelze mluvit ani o zbytcích demokracie či svobodě slova, což je dle mého názoru ta nejcennější věc, kterou člověk může vlastnit (opominu-li obligátní zdraví či lásku rodiny apod.). Současné Rusko je prolezlé propagandou takovým způsobem, že i jinak normálně uvažující lidé jsou ochotní jí uvěřit. Naposled nás tchýně přesvědčovala, že na Ukrajině se staví koncentrační tábory, kam se přemisťuje rusky mluvící obyvatelstvo, aby se poté zlikvidovalo. Ukazovali to v televizi… V současném Rusku většina obyvatel žije v tom, čemu my tady již říkáme pod hranicí chudoby. A to ne jen díky sankcím, žilo se tak již před tím. Nicméně Rus je odolný a soběstačný, a protože se životní úroveň za poslední roky zvedala, stížností bylo málo. V současném Rusku je průměrná doba dožití něco kolem 64 let. A k této zemi se chtějí pánové z Přátel Ruska, KSČM a Hradu přivinout.

Stačí vyrazit mezi lidi a „obyčejné“ Rusy žijící v ČR a poptat se jich, co si o tom myslí. Dost z nich sice bude souhlasit s anexí Krymu, nicméně již nebudou souhlasit s tím, jak k tomu došlo. Většina z nich vám na otázku, jestli se chtějí do Ruska vrátit odpoví NE ještě než stačíte dokončit větu. Většina z nich totiž krom ruštiny umí i česky a anglicky a umí si dohledat informace i v latince. Většině z nich je jasné, že letadlo nad Ukrajinou sestřelili separatisté, někteří dokonce připouští možnost, že to byla samotná ruská armáda, i když to slyší neradi. Zeptá-li se jich někdo cizí, odkud jsou, radši řeknou Ukrajinu či Bělorusko. Hrdost na Rusko se z nich postupně vytrácí. Hrdost na národ, který dal světu Puškina, Dostojevského či Vysockého. Rádi by viděli svojí zemi silnou a hrdou a ne agresivní a prolhanou, jak je tomu dnes. To, co vidí oni, bohužel nevidí spousta z našich občanů, kteří tvrdí, že Rusku rozumí a považují se za jeho přátele.

Ve skutečnosti žádnými přáteli nejsou. Jen podporují jeho pád do diktatury, izolace a sebezničení. Samotná Ruská propaganda to pak zneužívá a těch několik pomatenců včele s Milošem Zemanem, soudruhem Filipem a exsenátorem Vyvadilem prezentuje jako českou politickou elitu, díky čemuž nás v Rusku vnímají jako spojence. Horko těžko pak vysvětluji ženiným příbuzným, že se jedná o exoty a že náš prezident je ve skutečnosti stále přiopilý stařík, kterého tu nikdo nebere vážně a za kterého se stydíme. Být přítelem Ruska podle mne znamená přát mu změnu. Přát mu alespoň ze začátku odchod Vladimíra Putina a návrat do kolejí alespoň částečně demokratického systému. Z Ruska v současnosti utíká spousta elit, stejně jako z předválečného Německa. Na rozdíl od něj ale Rusko stojí na velmi vetchých nohách, je víceméně bezmocné, i když se nám snaží vnutit opak a velký válečný konflikt snad nehrozí, Rusko takto může zničit jen samo sebe, když jeho mocenské ambice zdaleka přesahují jeho hospodářskou a ekonomickou vyspělost.

Autor: Milan Zborník | úterý 31.3.2015 11:40 | karma článku: 29,95 | přečteno: 1498x
  • Další články autora

Milan Zborník

Nepalte knihy, prosím!

Pálení knih je špatné a je úplně jedno, jakým důvodem to ospravedlníte. Pálení knih také může motivovat lidi k tomu, aby pálili i něco jiného, jak už z historie víme...

10.7.2016 v 8:49 | Karma: 12,71 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika

Milan Zborník

Hajlující Zeman?

V době svých gymnazijních let, kdy jsem pilně studoval v pivnici Pod Petřínem a v přilehlém okolí, si vzpomínám, že v rámci svých studijních aktivit jsem sledoval i Českou televizi. V tomto médiu se jednoho dne objevil záběr tehdejšího poslance Miloše Zemana jedoucího pražskou tramvají. Ze záběru bylo jasně patrné, že Miloš Zeman, chytající se horního madla, v jeden moment vymrštil svou pravici rovně do výše cca 100 stupňů a tím tak vzdal hold vůdci třetí říše Adolfu Hitlerovi. Miloš Zeman jednoduše hajloval. Dopustil se přímé podpory nacismu, fašismu a bůhví čeho ještě. Tento muž!, kterého jinak samozřejmě velmi respektuji jako morální autoritu, obdivuji jeho ladný a elegantní styl etc. Bohužel.

15.4.2015 v 10:10 | Karma: 22,76 | Přečteno: 722x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Strašení Kalouskem

Po loňských volbách a vítězství současné koalice jsem se naivně domýšlel, že krom jiného konečně končí ona doba, kdy za všechno může Kalousek. Do té doby jsem měl totiž pocit, že za všechno zlé, co se mi děje, může tohle monstrum, jak se mi tehdejší opozice snažila nakukat. Teď je tehdejší opozice u moci a kdo by to byl neřekl, za všechno zlé zase může Kalousek...

8.8.2014 v 11:20 | Karma: 18,44 | Přečteno: 578x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Putin je kriminálník. 5 let natvrdo!

Věděli jste, že v Rusku platí zákon, podle kterého tomu, kdo zpochybňuje územní celistvost Ruské federace, hrozí až 5 let natvrdo?

9.5.2014 v 21:18 | Karma: 16,04 | Přečteno: 698x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Biľak byl zlej chlap a teď umřel

Moc dobře vím, že tímto textem se pouštím na velmi tenký led, za který mně mnozí budou slušně řečeno dehonestovat. Nicméně já jsem toho názoru, že politická korektnost ničí charakter a budu se tedy vyjadřovat, jak mi zobák narostl.

6.2.2014 v 16:52 | Karma: 17,75 | Přečteno: 540x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

O kom pochybuje Zeman?

Miloš Zeman včera prohlásil pana Bakalu za špatného podnikatele. Konkrétně řekl, že pochybuje o Bakalových schopnostech, když NWR nemá rezervy na pokrytí špatných časů. Možná má pravdu, nicméně tím nepřímo, ale velmi jasně, prohlásil za neschopného i sám sebe.

19.9.2013 v 14:05 | Karma: 30,06 | Přečteno: 815x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Kočka do mikrovlnky nepatří, pane prezidente

Když se ve světě objevily první mikrovlnné trouby, umožňovaly lidem rychlé ohřátí jídla za pomocí jednoho či dvou zmáčknutí knoflíku. Pak si nějaká chytrá hlava řekla, že když tam jde ohřát jídlo, půjdou tam usušit boty, nebo třeba mokrá kočka. Kočka samozřejmě takový střet nepřežila, nešťastný majitel pak zažaloval výrobce, protože o sušení koček nic v návodu napsáno nebylo. Od té doby všichni výrobci mikrovlnných trub nezapomenou do svého návodu napsat, že domácí zvířata a malé děti do mikrovlnné trouby nepatří.

8.8.2013 v 11:12 | Karma: 20,56 | Přečteno: 758x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

O KSČM a omlouvání

Na začátek musím říct, že můj antikomunismus nepramení z životní zkušenosti, v roce 89 mi bylo 10. To ale nikoho neopravňuje mi můj postoj vyčítat. Stejně tak bych pak nesměl kritizovat nacismus, čarodějnické procesy a televizi Nova.

21.11.2012 v 14:19 | Karma: 24,29 | Přečteno: 1054x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Nebezpečný precedens Radka Johna

Představte si, že velká zbrojařská firma oficiálně zaměstná poslance. Nebo že nadnárodní farmaceutická společnost dá kontrakt ministrovi zdravotnictví. Zdá se vám ta představa šílená? Neměla by, ode dneška je to legální, díky Radku Johnovi.

1.11.2012 v 19:18 | Karma: 15,89 | Přečteno: 856x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Komunismus je sprosté slovo

O komunistech se u nás doma nikdy moc nemluvilo. Dědeček s nimi měl problémy, to se vědělo, ale jinak se v tom nikdo nechtěl moc hrabat, aby byl klid. Jen mě v roce 1988 odmítli pionýři ošátkovat a já tehdy nevěděl proč. Ve škole byla soudružka učitelka, ale proč zrovna soudružka, to jsem netušil, myslel jsem, že je to něco jako paní, soudružka se říkalo odjakživa a já si z toho hlavu nedělal. Jen když jsem poprvé přišel na kroužek tělocviku do místního Sokola a řekl jsem cvičitelce soudružko, dostal jsem pohlavek. V létě roku 1989 dědeček zemřel a domů přišel soustrastný dopis z MNV. Když to máma viděla, poprvé v životě jsem jí slyšel mluvit sprostě. Ale proč, to jsem tehdy nevěděl.

26.10.2012 v 13:40 | Karma: 24,19 | Přečteno: 1207x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Mojí vírou je svoboda slova, tak jí prosím nepošlapávejte

Na jedné straně se nás snaží muslimové přesvědčit, jak moc je jejich víra mírumilovná a nenásilná, na druhé straně můžeme každý den číst, jak se ve jménu Alláha někde někdo odpálil, podříznul nebo jinak zlikvidoval nevěřící hříšníky. V tom, jestli Islám je či není zlo, mám celkem jasno.

17.9.2012 v 11:14 | Karma: 39,98 | Přečteno: 3162x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Jánošík David

Jestliže byl před pár týdny David Rath ten největší vyvrhel, kterého mohla česká společnost „vyvrhnout“, dnes začínám mít ten pocit, že karta se poněkud obrací a mnozí se na pana doktora začínají dívat jako na další nevinnou oběť systému. Proč jen jsme tak krátkozrací?

30.8.2012 v 11:08 | Karma: 26,82 | Přečteno: 1371x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Aby to s homosexuály nedopadlo stejně jako s Romy...

Mám kamaráda, říkejme mu třeba Roman. Je to chlap jak hora, hrával basket. Teď je z něj typickej kravaťák, ale když si sundá tu kravatu a maká doma na baráku s pivem v ruce, tak by to do něj nikdo neřekl. Krká a prdí jako každej chlap. Krom toho je to homosexuál, chcete-li buzna, teplouš.... Romanovi to nevadí. Má přítele, myslím, že se jmenuje Jirka. O Jirkovi toho moc nevím, jen že se seznámili s Romanem u basketu.

14.8.2012 v 13:49 | Karma: 38,12 | Přečteno: 2576x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Jsem pro zachování Rathova poslaneckého mandátu

Celá poslanecká sněmovna má hrůzu z toho, co by se stalo, kdyby její zasedání navštívil poslanec Rath s klepety na rukou a možná i s koulí na noze. Někteří si to jen neumí představit, jiní v tomto dokonce odmítají fungovat. Ze všech stran se tedy apeluje na to, aby Rath rezignoval i na poslanecký mandát. Já jsem naopak pro to, aby si jej ponechal.

18.5.2012 v 13:28 | Karma: 29,20 | Přečteno: 1912x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Drobná obhajoba státu

K sepsání tohoto článku jsem se odhodlával dlouhou dobu. Dokonce jsem již několikrát začal, ale po chvíli jsem to zase hodil za hlavu, že to nemám zapotřebí. Ale poslední události ohledně Holešovské výzvy a dalších podobných demonstrací za blaho lidu mě dokopaly si za ten počítač sednout a tenhle článek dopsat. O co ve stručnosti jde? O lidskou hloupost a krátkozrakost.

19.3.2012 v 13:01 | Karma: 30,39 | Přečteno: 1583x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Duševní zdraví pana H

Někteří pánové na hradě už se evidentně pasují do role pánaboha, kteří rozhodují o tom, kdo je hoden a kdo není

8.12.2011 v 19:25 | Karma: 15,21 | Přečteno: 1034x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

TCHOŘ 21

Mocipánu Paroubkovi se opět povedlo stát předsedou. Na zahajovacím sjezdu „nové“ strany LEV 21 v Obecním domě mu aplaudoval plný sál a jednohlasně přitakával jeho téměř Castrovskému úvodu. Možná to trošku připomínalo první sjezd TOP 09, nicméně jen na první pohled, rozdíly jsou jinak markantní.

27.11.2011 v 7:53 | Karma: 18,49 | Přečteno: 950x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Romský rap

Dnes zveřejněný text jednoho romského rapera mě nejprve pobavil. Pomyslel jsem si něco o duté hlavě a otočil list. Pak jsem náhodou narazil na starší článek popisující masakr na jedné americké škole. Útočník těsně před tím, než zaútočil, zveřejnil velmi podobný text.

4.11.2011 v 18:47 | Karma: 36,86 | Přečteno: 2267x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Kam dál, Evropo?

Je poněkud naivní myslet si, že po tisíciletí válek a různých animozit je možné více než tři desítky národů sjednotit pod jednotnou vlajkou, jedním parlamentem, jednou hymnou a jedním prezidentem.

3.11.2011 v 19:35 | Karma: 15,52 | Přečteno: 672x | Diskuse| Ostatní

Milan Zborník

Pár facek

... a byly to právě ty tři facky, které mu chyběly ke správné výchově. (Jan Werich, Finfárum)

22.9.2011 v 9:58 | Karma: 19,98 | Přečteno: 973x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 151
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2076x
Třicetiletý optimista, který je šťastný a spokojený a tím demoralizuje své okolí.

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám